Tadej Valjavec

05/04/2010 at 09:13 Lämna en kommentar

En grej jag ville göra med den här bloggen när jag började, var att skriva lite mer om slovensk cykelsport på den högre nivån. Lite om de olika proffsen som kör ute i världen och lite om klubbarna och områdena de kommit från och om saker som är annorlunda i slovensk cykling. Ett av proffsen som jag fram emot att skriva om och som jag personligen hållit på heter Tadej Valjavec. Men så igår åkte han dit för underliga blodvärden i UCIs biologiska pass.

Det hela är riktigt tråkigt, dels för att han var en personlig favorit, men också för att detta är det första riktigt högprofil dopingfallet inom slovensk cykling. Jag tänker tills vidare hoppas att det hela visar sig vara ett misstag (Något som Valjavec hävdar här och här), men om det inte är det är det ett hårt slag för slovensk cykling. Valjavedc har länge varit synonymt med proffscykling här och han används i mycket marknadsföring och är killen media går till om de vill intervjua en ett proffs.

En annan konsekvens är att nu är det oklart vilken cyklist vi skall heja på under årets Giro d’Italia.. Tråkigt tråkigt. I framtiden skall jag försöka skriva de där posterna om slovensk cykling. Förhoppningsvis utan såna här tråkiga inslag.

Entry filed under: cykel, livet i allmänhet. Tags: , , , , , .

Första maj, del två. Eller: Nanos (1261 möh) 30 år utan Tito

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



