Historien hitills

04/30/2010 at 14:45 5 kommentarer

När jag började med det här bloggandet för ett par månader sedan var jag mest ivrig att komma igång och få till nån sorts rytm och hitta en ton och så. Det har gått sådär. Jag är ganska nöjd med hur det flyter på, skulle gärna posta mer, men tiden saknas. En sak som jag inte gjorde när jag började blogga var att lägga ner tid på en detaljerad beskrivning av vem jag är och varför det kommer sig att jag har en blogg. Men allt eftersom jag skriver mer, hittar fler hit när de letar efter saker på nätet.

Vanligast är att folk hittar hit efter att ha sökt på ”Slovenien” eller ”slovener” eller kombinationer med dem orden och det känns ju logiskt nog. Och när nu fler folk hittar hit så känner jag att det kan vara på plats att uppdatera bloggen med en bättre introduktion till mig. Funderar också på att lägga till en kontaktmöjlighet så att folk som söker på ”bestiga triglav” och såna saker kan kontakta mig om de vill. Får se hur det blir med det. Tills dess så är här en hyfsat lång post som beskriver vägen hit.

Sedan sent nittiotal hade jag en plan att lämna Sverige. Ganska standard sådan, ingen särskild lockelse, mest en vilja att prova ett annat land, en annan verklighet. Planen låg på sparlåga tills 2004 när jag sade upp mig (Ok. Undvek att fortsätta mitt halvpermanenta vikariat..) och började jobba på att komma iväg på allvar. I slutet av det året löste det sig med nöd och näppe att jag fick en plats i Prag som EVS volontär från februari 05 till februari 06. EVS betyder i det här sammanhanget European Voluntary Service och det är en EU satsning för unga upp till 30. EU betalar för allt och Europa blir ett mer integrerat ställe och i det långa loppet hoppas EU att det stärker den europeiska identiteten. Och i mitt fall har det funkat. Är du under 30 och har inget bättre för dig, så åk!

I Prag arbetade jag för en NGO som heter World Carfree Network och hade nog min bästa tid någonsin. Lyckades aldrig lära mig tjeckiska, men njöt av min tid där till fullo. Som en del av EVS ingår (förutom språkkurs) ett par funktioner för alla volontärer i ett givet land. Dels vid ankomst och sedan uppföljning innan hemresan. Jag och min slovenska sambo (Vad heter det på engelska? Live-in?) Sara mötes vid den första träffen. Sedan dess har vi i princip varit ett par. Alltså fem år i år. Och vi har i princip varit oskiljaktiga sedan dess.

Reste runt en del under året som jag bodde i Prag. Bland annat åkte jag och Sara till Slovenien och vidare till Bosnien och Kroatien och det var under den resan som jag hade min första Slovenska erfarenheter. Vi besökte Slovenien samtidigt som några av Saras släktingar från USA var på besök så jag fick en del intensiva guidade turer här. Standardutflykter som jag sedan tagit min familj på när de kommit hit.. I vilket fall, I september 05 åkte Sara hem och började studera geografi i Koper och jag var kvar I Prag tills februari 06 när jag via ett snabbt besök i Sverige flyttade ner hit och började plugga på komvux på distans. Sedan dess har jag studerat en hel del över internet, medan jag bott här nere.

Och så kommer det sig att jag bor i Slovenien. Att det tog lång tid innan jag började blogga beror mest på lathet, men å andra sidan så vet jag en hel del mer om Slovenien och Slovenerna än vad jag gjorde 2006..

Jag och Sara i Mostar 2005

Första digitala fotot jag har av Postojna från tidigt 2006

Ett annat klassiskt foto från tidiga 06, jag på skidor för första gången..

Entry filed under: livet i allmänhet, smart, sverige - slovenien. Tags: , , , , , , , , , , .

Nya erfarenheter Första maj, del ett

5 kommentarer Add your own

  • 1. Maria  |  05/01/2010 kl. 01:08

    Fan vilket bra inlägg :D tack för svaren! :D

    Svara
  • 3. Maria  |  05/23/2010 kl. 19:05

    Haha jag läste igenom inlägget en gång till och började såklart undra över mer saker.. haha typiskt mig :D Till exempel, var det självklart för dig att du skulle flytta till Slovenien och inte hon till Sverige, och var det jobbigt att flytta till ett helt annat land och lämna allt i Svierige typ familj, vänner, språket m.m.? och pratar ni mest engelska med varandra eller slovenska eftersom du studerar det om jag har förstått allt rätt? :D Besöker ni ofta Sverige? Va nyfiken jag blir! Tycker det är så himla häftigt att du bor i Slovenien med Sara och alltihop :D Jättebra blogg verkligen!

    Svara
    • 4. dioporko  |  06/06/2010 kl. 16:53

      Ojoj.. Det har varit sjukt mycket på gång här så jag har inte ens haft tid att svara på den här kommentaren. Slarvigt av mig! Jag tro jag gör som så att jag lovar att svara på alla de här frågorna så snart jag kan i någon sorts faq. En del av dem är kniviga, och en del är enkla. I vilket fall, Kul att någon uppskattar bloggen!

      Svara
  • 5. Det var en gång en blogg – Cykelskiftet  |  06/04/2016 kl. 23:44

    […] Historien hitills – Ett inlägg om hur det kom sig attjag hamnade i Slovenien, en origin story typ. […]

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



