Mycket på gång..

04/20/2010 at 00:17 2 kommentarer

Fy, så mycket det är som händer nu och därför har det blivit lite tunt med bloggande.

För kanske två veckor sedan skrev jag en tenta i Slovenska a1 på Göteborgs universitet. Normalt går kursen i tredjedelsfart under en termin, men jag läste in den på sex veckor. Jag fick en hel del gratis när det gäller ordförråd, eftersom jag bott här i ett par år nu, så det var mest ändelser och annan grammatik. Igår fick jag reda på min poäng, 93% rätta svar. Min spontana kommentar: Sem kralj slovenščine! (Googla det, översättningar från mig är inte gratis..) Ärligt talat kändes det bra när jag skrev det, tog knappt en timme. Fick också ett samtal med ambassaden om vad som händer nu när det ska stänga här. Nu har jag hoppat direkt över till fortsättningskurserna (Slovenska b1, översättning och lingvistik) och begravt mig i skolarbete.. Är ju trots allt nästan 10 veckor efter de andra.

Har köpt biljetter till staterna, nästan en hel månad blir det. Känns nervöst. Imorgon skall vi till Ljubljana. Sara har jobbärende och jag skall förnya mitt pass för den resan (Dubbla priset på ambassaden. Surt.). Och nu återstår alltså bara planering och det är nog för ett magsår..

Försöker klämma in tillräckligt med tid i sadeln för att det ska ge påtagliga resultat. Vet inte om jag lyckas. Har 62 mil på landsväg hittills och nära 8000 klättrade höjdmeter. Jämfört med förra året ligger jag bra till (Så började jag ju inte cykla förrän i maj), men jag hade/har en förhoppning om 100 mil innan maj. Får se hur det går med den saken. Har också börjat kolla på lite lopp och så.

I lördags gick Slovenien man ur huse för att städa hela landet på en dag. En fjärdedel var ute och plocka skräp inklusive armén. En oherrans massa skräp hittades, bland annat en buss och flera bilar och en tunna med djurblod (dödsmetall!) Jag och Sara gjorde en stark insats under 4-5 timmar och hittade en alldeles egen skräphög och vi var alltså överproduktiva med våra två kubikmeter (ungefär).

Hajkingsäsongen har börjat och vi har båda haft vars en fästing. Första och hittills enda rundan gick mellan Slovenien och Italien. Mer om den senare, när saker saktar ner något.

Till sist: Jag har gett upp och låter nu Saras familj göra mig till en riktig man. Jag har accepterat Iztoks stående erbjudande om att (del)finansiera ett körkort. Har bokat hälsoundersökning, första hjälpen kurs och börjat min intensivkurs i teori idag. Tre timmar skyltar och körkortsklasser. Har också varit ute och kört i skogen med Sara. Målet är att jag skall klara det hela på de obligatoriska 20 timmarna. Min först skogstur gick grymt fint. Lämnade aldrig tvåns växel, men så är ju vägen allt annat än rak. Tur att jag har cyklat i backarna en del så stupen vid vägkanterna inte känns så farliga längre..

Se där så mycket det händer. Inte konstigt att bloggandet kommer på efterkälken.. Skickar med ett par mobilfoton för att illustrera det hela. Ja, just det. Vi var iväg till Koper och köpte ny kaffemaskin efter att den jag stal från farsan dog..

Den nye. Med ett handtag som inte krossas i första taget..

Vi fyllde en hel sopsäck med ölburkar..

Den här högen lämnade vi till proffsen.

Fiat Punto. Vad annars?

Ett säkert vårtecken, den årliga röjningen av stenarna..

..som sprids i saltblandningen under vintern. Äntligen!

Getprodukter från maskin. Finns i Koper, brevid mjölkomaten.

Ingen god öl, men fy vilket tufft efternamn...

Entry filed under: bilder, livet i allmänhet. Tags: , , , , , , , .

Ny telefon Bloggtips del 1

2 kommentarer Add your own

  • 1. pelle t  |  04/20/2010 kl. 18:12

    1) Du fick den j—-la dammsamlaren.
    2) Även en Fiat Punto ska väl vara på, inte vid sidan om vägen?

    Svara
  • 2. dioporko  |  04/21/2010 kl. 09:53

    1: Ja ok, det var inte en illegal stöld. Tyvärr exploderade plasthandtaget, men innan dess gick den varm. Tack så mycket!

    2: Jag har ansvarsfullt kört över till vägkanten på ett ställe där det fanns nog med plats för att inte störa trafikflödet. Väl där tog jag ut telefonen.. Igår övade jag på start och stop nere vid grottan. 30 gånger i rad utan att motorn dog. Nu skall jag bara lära mig att göra det lite snabbare..

    3: Inga kommentarer till mitt fantastiska provresultat? 93%! Till och med sekreteraren på Ambassaden var impad!

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



