Slovenska pass

03/16/2010 at 01:23 Lämna en kommentar

Anledningen till att vi var ute och fotade Postojnska vrata, var att de håller på och förbättrar väggarna och jag ville ha ett foto av de mer dramatiska lodräta till ett litet projekt jag börjat med. Det tog inte lång tid efter att jag börjat cykla landsväg innan jag började uppskatta klättrandet.  Klätternördar är en ganska stor grupp cyklister och ännu större är den här, eftersom det i princip inte går att cykla utan att ta sig uppför. I vilket fall, en av grejerna jag gillar mest med klättrande är pass. Alltså inte bara klassiska alppass och så, utan själva grejen att ta sig från en dal till en annan. Här i Slovenien betyder det oftast en helt ny dialekt. Ok, kanske inte helt ny men som mellan sydvästra och nordöstra Skåne, tänk Malmö – Vä. Förr så var det ju så att folk höll sig i sin lilla dal, och om de inte gjorde det så fick de ta sig fram den vägen där jag nu cyklar. I en del fall är historien mer dramatisk, många av vägarna här har använts av härar och handelsmän.

I vilket fall, projektet som jag nämnde är en Google karta med alla slovenska pass markerade. Har suttit och glott i atlas efter atlas och har hittills hittat runt 150 stycken (Kartan finns här och bland länkarna till höger). Så nu när utesäsongen börjar skall jag försöka ta med mig kameran oftare och ta lite foton av de jag passerar och uppdatera vidare. Kanske försöka hitta namn till de som är namnlösa än så länge.

Entry filed under: cykel, livet i allmänhet. Tags: , , , , , , , , .

Postojnska vrata Paparazzi

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



