Vilken vår

03/13/2010 at 01:26 1 kommentar

Har nu bott i Slovenien i fyra år. Hittills har varje vår varit ungefär så här: Snön försvinner senast i mitten av februari och i mitten av mars ligger temperaturen stadigt (någorlunda) över 10 grader. I år är det inte så..

Den första mars töade det rejält och i princip all snö var borta. Samtidigt ser jag från mitt fönster horder av cyklister som vårtrötta gav sig ut på vägarna (Ok. 4-5 stycken..). Dagen efter fortsatte det med +12-15 grader i solen och jag är ju inte sämre än att jag vill ha min beskärda del av sol och asfalt. Var ute i en timme och var hyfsat besviken på vad jag presterade, men det var väntat eftersom jag undvikit trainern mer än jag borde. Två dagar senare kom en annan förklaring till att jag cyklat så kasst. En riktigt elak förkylning. Började med rossel i halsen redan på kvällen efter turen och kulminerade i feberfrossa i natten..

När den sedan började lägga sig (har fortfarande hosta och för mycket snor) var det dags för mer snö. Och nu tycker till och med slovenerna att det är en ovanligt seg vinter.  Längs hela kustregionen hade vi extrem burja blandat med snöstorm och ett par grader minus.  En halvmeter snö föll samtidigt som det blåste runt 50 km/h här i Postojna. I Vipavadalen hade de uppemot 200 km/h i vindstyrka. Hundratals tak blåstes av och då skall det noteras att i princip alla tak i den dalen redan har stenar på sig för att hindra att de blåser iväg. Dalen var i princip avskuren från världen eftersom all trafik stoppades och lastbilar slängdes runt som leksaker. I nyheterna säger dem att det på två dagar förstördes värden för miljoner (Miljoner euro). Bilder finns här och här.

Nu verkar sakerna vara på väg att bli som det ska. Jag blir friskare och solen lyser och snön smälter, men tyvärr måste jag nog boka in mer tid på trainern in jag kan ge mig på vägarna.

Entry filed under: cykel, livet i allmänhet. Tags: , , , , , , .

Uppror Måttat och klart

1 kommentar Add your own

  • 1. På tiden « dio porko  |  03/24/2010 kl. 22:32

    […] Efter mitt misslyckade första försök att starta upp en ny och bättre utesäsong på cykeln kände jag att det var dags att komma igång […]

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



