Ur form

01/20/2010 at 23:49 2 kommentarer

För inte så länge sedan satt jag och funderade på förra årets insats på cykeln och kom fram till en helt ny och (för mig) intressant observation. I juli förra året var jag i min bästa cyklistform hittills. Började i maj och blev bara bättre och bättre och i juli gjorde jag både min första 100+ km runda samt att jag klättrade upp Nanos för första gången. Det gick hyfsat. Fick stanna till och ta av hjälmen på grund av värmen och jag var helt slut på toppen men jag kom upp till sist.

Den här klättringen gjorde jag sedan om efter att ha varit av cykeln och varit mestadels stilla under augusti månads resa genom Ukraina. Efter den månadens förslappning hade jag kanske en av mina värsta cykelturer någonsin. Gick fantastiskt långsamt, stannade till säkert fyra-fem gånger för att hämta andan och klockade in på en katastrofal tid jämfört med första gången.

Förutom den uppenbara skillnaden att månaden innan klättringen var utan cykling, hann jag också uppdatera min cykel från att ha kört en gammal stål Pinnarello (Som jag antar är äldre än min lillebror) gick jag till att cykla en 3 år gammal karbonram (Look Kg381) med dura-ace på. En lättare, mer pålitlig cykel räckte alltså inte för att kompensera semestern. Dessutom, och det var det här jag kom på för inte så länge sedan, fanns det en enorm skillnad i lägsta växel mellan de båda cyklarna. Pinnarellons lägsta var 39 fram och 23 bak, Lookens är 34 fram och 27 bak.

Så vad gör jag då med den här informationen? Mina slutsatser än så länge är att jag utan någon planering lyckades få till någon sorts form på bara tre månader. Det känns bra. Att den formen satt så löst att det tog bara en månads slapphet för att den skulle försvinna känns lite mindre bra.. Det gör mig också lite rädd för hur mycket tid jag måste lägga ner i år för att komma i samma form och förhoppningsvis förbättra den något. Slutsatsen är att det är hög tid att i vart fall planera årets träning och börja med den så snart det går. Nämnde jag att jag hatar gipset runt högerhanden?

Pinarellon på toppen av Nanos

Looken på väg till starten av klättringen

Entry filed under: cykel. Tags: , , , .

Bröd för cykelnörden Var är vargen?

2 kommentarer Add your own

  • 1. pelle  |  01/21/2010 kl. 20:08

    Visste väl att det finns en VÄG upp, varför har vi aldrig varit där?
    Mastfolket skulle aldrig gå upp!

    Svara
    • 2. dioporko  |  01/24/2010 kl. 12:09

      Finns många vägar upp. Det bor ju folk där året runt.. Fast det är roligare att vandra eller cykla upp. Nästa gång du kommer kan vi göra som italienarna och ta bilen upp, äta lite restaurangmat och kolla på utsikten..

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



