Dagens genomtänkta argument

11/06/2009 at 19:32 Lämna en kommentar

Kommer ifrån en turistfolder som jag plockade upp härom veckan. Eftersom jag är nyfiken på där jag bor, plockar jag alltid på mig turistmaterial och den här gången var det en broschyr om kommunerna runt berget Snežnik. Historien i den här regionen innehåller en hel del smuggling, eftersom det alltid funnits gränser här, till och med är det så att en lokal hjälte är Martin Krpan. Han livnärde sig på att smuggla salt och räddade, enligt legenden, så småningom kejsaren av Österrike-Ungern undan turkarna. Nog om honom och smugglandet, nu till dagens argument ur en text om den här regionen (Inte min engelska, jag är medveten om att den inte är helt problemfri):

”There were always fights for these places and shifting of their borders. They were conquered by the Romans, overlords, Turks. However, residents of these countries succesfully boycotted borders, taxes and tollages that obstructed their free trade.”

Är det inte snyggt hur det argumenteras för smuggling som en bojkott av gränser och skattesmiteri som frihandel? I en broschyr för turister…

Entry filed under: livet i allmänhet, sverige - slovenien. Tags: , , , , , , .

Lite foton Trio i födelsedag

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



