Multisportslördag

11/02/2009 at 10:43 2 kommentarer

När jag började motionscykla (19/05/09) hade jag inget särskilt mål med det. Det var mest att försöka köra på så mycket som möjligt, så snabbt som möjligt. Efter ett par veckor insåg jag att allt skulle bli så mycket mer motiverat om jag hade någon sorts mål med min träning, dock inte något som skulle ställa för mycket krav på mig. Så istället för att ställa upp en mängd mil som skall klaras av, eller specifika sträckor som måste betas av valde jag att mitt mål skulle vara att cykla den branta vägen uppför Sloveniens högsta bergspass; Vršič. De första 1,5 minuterna av den här videon visar hur den vägen går.

Så i förra veckan fick jag lite panik eftersom det verkade som mitt mål inte skulle nås och att jag var helt ur form och aldrig skulle klara det i vilket fall. Men efter att ha snackat igenom det med Sara bestämde vi att på lördag ska det ske. Och det gjorde det!

Jag cyklade uppför det jäkla monstret! Jag var och är så sjukt stolt över att jag klarade efter en säsong som endast bestod av 27 träningstillfällen sedan maj! Efter runt 25-26 serpentiner hade jag kommit nära en kilometer högre upp i alperna efter endast 9 cyklade kilometer. Väl uppe väntade supportbilen med Sara och två bekanta som skrek högt och gratulerande. Efter en snabb avtorkning och ombyte var det dags för nästa gren; kortdistanshiking!

Vi gick från passet upp till toppen och ner igen efter att ha tagit ett par fotografier av det helt fantastiskt vackra alplandskapet. Tillbaka vid passet hade vi ett par mackor och, givetvis, en kopp fjällte med en tår rom. Efter det var det dags att börja hemresan men först fick jag en souvenir av Sara:

DSC04026

30 år gammal fick jag min första pokal..

Entry filed under: cykel, hiking, video. Tags: , , , , , , , , , .

Mali golak (1495möh) Hallowino

2 kommentarer Add your own

  • 1. Gubbe  |  11/02/2009 kl. 18:55

    Till och med bilen tyckte att denna sträcka var besvärande, ngt värre än Kopparhatten, fast den tog jag i din ålder på oväxlad gammal damcykel. Här är regn och svårt mörker.
    p
    PS
    träbonnar är aldrig fel.
    DS

    Svara
    • 2. dioporko  |  11/02/2009 kl. 19:18

      Kopparhatten med sina mäktiga 200 meter över havet.. Kan lova att jag trodde jag skulle dö när jag nådde punkten där serpentinerna upphör och man kan se toppen, det är också den punkten när inlandsvinden når en för första gången. Kall och rälig.

      Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



